Waarom, wat en wie?

De wereld verandert. Dat betekent ook iets voor het onderwijs. Natuurlijk hebben we nog steeds een bepaalde basiskennis nodig maar de tijd dat kennis relevant is neemt af (bron: Weggeman). Dat betekent dat we naast het verwerven van kennis aandacht moeten besteden aan vaardigheden, onderzoekend leren en het hebben van zelfvertrouwen. Hoe de toekomst is er precies uit zal gaan zien weten we niet. Laten we daarom onze leerlingen zou breed mogelijk toerusten met vaardigheden zodat ze die toekomst vol zelfvertrouwen tegemoet kunnen treden.

Schermafbeelding 2016-02-01 om 12.25.25

Veel leerkrachten willen met technologie aan de slag maar vinden dat soms best lastig. Daarnaast beschikken scholen niet altijd over de nieuwste technologieën. In de Ontdeklabs van PRODAS zijn leerkrachten met hun klas welkom om te ervaren welke mogelijkheden innovatief onderwijs biedt.

Naast groepen leerlingen ontvangen wij ook teams, ouders en externe partijen (PABO-studenten, collega-besturen en teams, educatief medewerkers, bedrijven enz.) in onze Ontdeklabs. Voor de ontvangst van externe partijen vragen wij een kleine financiële bijdrage als tegemoetkoming voor onze uren. Het bedrag wat wij hiermee verzamelen investeren we in het up to date houden van het aanbod van de Ontdeklabs.

cropped-schermafbeelding-2016-03-15-om-13-59-02.png

Locatie Ontdeklabs Prodas21

Ontdeklab Someren – BS De Diamant – Avennelaan 17, 5711 BB Someren (geopend sinds 1-1-2014)

Ontdeklab Deurne – BS Willibrordus/BS De Ratelaar – Romboutsstraat 2, 5741 BW Deurne (dit lab is geopend in september 2016)

Wie werken er in het Ontdeklab?

Franka van Deursen is leerkracht bij PRODAS en ontvangt de groepen leerlingen in het Ontdeklab Someren. Daarnaast is Franka gespecialiseerd in foto en video en is zij de bedenker van het televisieprogramma ‘De Buurman Van’.

mail Franka

Jeroen Vrijnsen is leerkracht bij PRODAS en ontvangt de groepen leerlingen in het Ontdeklab Deurne. Jeroen is als gecertificeerd mediacoach gespecialiseerd in mediawijsheid.

mail Jeroen

Tessa van Zadelhoff is projectleider onderwijsinnovatie bij PRODAS en bedacht het Ontdeklab. Samen met Jeroen en Franka zorgt zij ervoor dat er altijd een actueel aanbod is. Tessa ontvangt de teams en de externe partijen. Daarnaast zoekt zij actief samenwerking met bedrijven en maatschappelijke instellingen.

mail Tessa

In het schooljaar 2016-2017 kun je in principe op dinsdag, woensdag en donderdag terecht voor groepsbezoeken. In overleg zijn ook andere dagen mogelijk. Voor externe partijen wordt altijd via Tessa een afspraak gepland.

Heb je met je groep ons Ontdeklab bezocht? Geef ons dan kort even feedback door het evaluatieformulier in te vullen.

Wat is er in het Ontdeklab te vinden?

In het Ontdeklab proberen we nieuwe technologie beschikbaar te maken voor scholen en andere belangstellenden. Beide Ontdeklabs hebben een basisaanbod. Daarnaast is er in het Ontdeklab Someren een mini fablab ingericht met twee 3D printers, een lasercutter en een vinylsnijder. Het Ontdeklab Deurne krijgt als eigen accent duurzaamheid.

1. programmeren

Een van de vaardigheden van de 21e eeuw is computational thinking. Dat betekent dat je op een creatieve manier problemen op kunt lossen. Dat leer je bijvoorbeeld door te leren programmeren. We hebben daarom een mooi aanbod van hard- en software waarmee je het leren programmeren kunt oefenen.

2. touch en tablets

Het ontdeklab beschikt over een touchscreen, een touchtafel en een aantal tablets om te ervaren wat de mogelijkheden van touch zijn. Daarnaast is interactief gebruik van het touchscreen een aandachtspunt en interactie tussen tablets en digibord. Wanneer een school wil starten met tablets kunnen ze in het Ontdeklab eerst eens de mogelijkheden komen verkennen. Binnen PRODAS werken alle leerkrachten met de software van Prowise Presenter.

3. 21st century skills

Onderwijs volgens de manier van de 21st century skills betekent dat je extra aandacht besteedt aan vaardigheden als samenwerken, creativiteit, kritisch denken, probleemoplossend handelen. Geef vooraf aan wat je leerdoelen voor die dag zijn en we gaan samen aan de slag.

4. mediawijsheid

Kansen en gevaren van online media, maar ook media creëren en het kunnen beoordelen en filteren van media zijn punten die binnen dit onderdeel aan bod komen. We gaan met de klas aan het werk rondom mediawijsheid.

5. techniek en maker education

Techniek hoeft niet ingewikkeld te zijn. Met eenvoudige spullen die je in ieder keukenkastje terug kunt vinden kun je ook interessante ontdekkingen doen. We maken een techniekcircuit met verschillende uitdagende onderwerpen. Daarnaast gebruiken we de ontwerpcirkel om met kinderen te ontwerpen en te maken. Van ontwerp op papier, via prototype naar functioneel ontwerp.

6. gamification

Leren kun je formeel (zoals vaak in de klas) maar ook informeel (zoals meestal thuis). In de workshop gamification ontdekken leerkracht en leerlingen dat je van games ook veel kunt leren. Wat kun je bijvoorbeeld met Minecraft in het onderwijs? Of kun je jouw leerdoelen misschien in een echt spel verwerken?

7. televisie maken

Bij dit onderdeel ontwerpen we een eigen film met de leerlingen.  We gebruiken hierbij de videokoffer en leren de kinderen de bijzondere werking van het greenscreen. Taal, lezen, 21st century skills, cultuur, erfgoedonderwijs, creativiteit, kritisch denken, samenwerken en probleemoplossend handelen vormen het uitgangspunt van dit onderdeel.

We hebben 3 verschillende mogelijkheden voor klassen

1. PRODAS heeft in samenwerking met lokale omroep SIRIS een eigen kinderprogramma ‘De buurman van’ ontwikkeld. Je kunt hier als klas aan meedoen en een eigen stukje uitzending voorbereiden en filmen in het Ontdeklab. We maken hierbij gebruik van alle bruikbare  technologieën die in het Ontdeklab aanwezig zijn.

2. Heb je een geweldig prentenboek? Heb je misschien zelf een heel mooi verhaal geschreven? Of wil je je laten verrassen met een mooi boek dat je nog niet kent? Mooi! In het ontdeklab kun je met je klas een levend prentenboek maken.

3. Maak met je klas een reis om de wereld. Dromen komen uit in deze workshop, waarin leerlingen worden geplaatst in een reisbestemming naar keuze. Deze reisfilm wordt aangeboden als circuitonderdeel van de workshop “ontdekkingstocht door het ontdeklab”.

8. op Ontdekkingstocht

We maken een circuit met diverse werkvormen en technologieën waarmee de kinderen kennis kunnen maken.

Algemeen:

Deze bijeenkomsten zijn voor de groepen 1 t/m 8. Je moet zelf voor vervoer en eventueel begeleiding zorgen. Leerlingen mogen gebruik maken van de speelplaats van de scholen. Er is koffie en thee voor de begeleiders. Een aantal workshops kan zelfstandig doorlopen worden, bij andere workshops zorgen wij voor begeleiding. Vooraf is er altijd even contact over de leerdoelen, organisatie en bijzonderheden.

Contactpersoon Tessa van Zadelhoff tessa.vanzadelhoff@prodas.nl

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s