De buurman van…

Wat is het?                        website “De buurman van…” klik hier

In je woonplaats wonen veel mensen die je niet kent. Sommige mensen hebben een bijzonder beroep of een interessante hobby, anderen hebben een talent of een grote verzameling van iets, weer anderen zijn op een andere manier de moeite waard om eens mee kennis te maken. 

Omdat er nog geen kinderprogramma bestond, waarin kinderen zo’n markante persoon of plek in de buurt zouden kunnen leren kennen, besloot ik zelf om een programma voor en door kinderen te bedenken. Ik zocht contact met Ine van de Ven van Cultuurplein AS en Tessa van Zadelhoff van PRODAS en lokale omroep SIRIS en we gingen met veel enthousiasme aan de slag. We maakten een paar proefafleveringen met een aantal bijzonder leuke mensen, bouwden een website en koppelden het programma aan het ontdeklab van PRODAS en 21century skills. Tessa maakte ook stichting MediaMachtig enthousiast, waardoor we subsidie kregen. Dit zetten we nu met alle plezier in om alle kinderen mee te kunnen laten werken aan “De buurman van”.

Hoe kun je meedoen?

De klas draagt ons vooraf een onderwerp of interessante persoon aan om te interviewen. We leggen contact met de persoon die centraal zal staan in de uitzending en maken afspraken.Tijdens de workshop in het ontdeklab halen we aan de hand van een interactieve presenter presentatie ieders voorkennis op en informeren we elkaar over het onderwerp. De kinderen gaan vervolgens zelf aan de slag. Ze kiezen een onderdeel (aankondiging, afkondiging, tussenfilmpje, of infoblok),  maken een mindmap, zoeken meer achtergrondinformatie en maken daarna een script en/of storyboard voor een eigen stukje uitzending. Ze oefenen hoe ze zich gaan presenteren en vervolgens worden de opnames gemaakt. In het ontdeklab is er een computer met software, waarop het video-materiaal kan worden bewerkt tot een stukje van de uitzending. Door middel van de workshop hebben de leerlingen op een speelse manier research gedaan naar de persoon of het onderwerp.  De leerkracht maakt samen met de klas 10 goede  open vragen, die later in de maand op locatie gesteld gaan worden door 2 leerlingen. We houden contact met de leerkracht en bereiden de kinderen goed voor.  Als laatste wordt de complete aflevering door ons gemonteerd. Bekijk de video voor een voorbeeld:

En dan?

Dan hebben we een uitzending gemaakt voor een door kinderen over markante persoonlijkheden die bijna onze buurman of buurvrouw zijn. Bij het programma wordt ook verwerkingsmateriaal gemaakt zodat klassen die naar de uitzending kijken ook wat ideeën krijgen voor een verwerking. Daarnaast zal er altijd een woordenschatoefening aan de uitzending gekoppeld worden.

Waarom?

Schermafbeelding 2016-02-01 om 12.25.25

‘De buurman van’ is een voorbeeld van betekenisvol onderwijs. Kinderen ervaren wat er bij komt kijken om een televisieprogramma te maken. Zij leren over hun eigen omgeving, over het maken van een video, over het inzetten van sociale media, zij oefenen samenwerken, communiceren, presenteren en nog veel meer. Vakgebieden als Nederlandse taal, mediawijsheid, wereldoriëntatie, cultuur- en erfgoedonderwijs en creatieve vakken worden op een logische manier met elkaar verbonden.

Voor wie?

Groepen 4 t/m 8 van de basisscholen van Stichting PRODAS.  Het zou kunnen dat het project binnenkort ook open wordt gesteld voor groepen buiten onze stichting.

Planning De Buurman Van

Op dinsdag en donderdag kun je met je groep naar het ontdeklab komen om mee te helpen aan een uitzending van “De buurman van” . Kijk in de agenda voor de planning.

Wanneer je belangstelling hebt om mee te doen, kun je mailen naar: franka.vandeursen@prodas.nl

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s