Bewegend leren, een statafel in je klas!

Je kent ze allemaal wel, de wiebelaars, de friemelaars, de wippers, de frunnikers en ga zo maar door. De kinderen die maar niet stil kunnen zitten en graag meer bewegen. Iedereen heeft wel kinderen in de klas waarbij je dit herkent. Maar wat doe je ermee? Vaak worden er wel afspraken gemaakt met deze kinderen dat ze bijvoorbeeld een keertje extra mogen lopen, of ze krijgen een wiebelkussen of een tangle. Vaak werken deze dingen erg goed, maar soms is dat maar voor de korte termijn. Ik ben er van overtuigd dat leerlingen die tijdens het werken kunnen bewegen zich beter kunnen focussen en dat de aangeboden stof beter blijft hangen.

Op het moment hoor je overal dat het belangrijk is om meer te bewegen in het onderwijs. Kinderen moeten te lang stil zitten en daardoor daalt hun concentratie en pikken ze de stof minder goed op. Je ziet dan vaak dat leerkrachten tussen de lessen door wat meer beweeg momenten in plannen. Ik wilde juist graag dat leerlingen ook tijdens het leren kunnen bewegen. Praktisch betekent dat dat ik in de klas een actieve leerplek voor kinderen hebt gecreëerd. Ik heb daarvoor een werkplek met een sta tafel gemaakt, die op hoogte verstelbaar is, met daaronder drie balance boards. De balance boards zorgen er voor dat de kinderen kunnen bewegen, wiebelen op hun plaats. De sta tafel kan voor ieder kind op hoogte worden afgesteld zodat het goed is voor hun rug en houding. Ook train je je balans als je staat op een balance board. Trainen van balans bevorderd de neuromotorische ontwikkeling.(fijne en grove motoriek).

Verschillende wetenschappelijke onderzoeken wijzen uit dat kinderen die bewegen, sneller leren. Hun hersenen maken dan stoffen aan waardoor informatie sneller wordt opgeslagen. Ook kennis en vaardigheden automatiseren lukt vlotter omdat je het werkgeheugen van kinderen zwaar belast als je ze twee taken tegelijkertijd geeft. Als je het werkgeheugen belast, dan kan het kind moeilijker nadenken en leert het automatiseren. Zo leert het iets aan wat het nooit meer vergeet en automatisch toepast. Denk aan leren fietsen en zwemmen, maar ook aan onthoudwoorden, leesstrategieën, bewerkingen in wiskunde.

In de klas zijn de kinderen erg enthousiast. Ze willen het natuurlijk allemaal uitproberen. Het valt meteen op dat er erg rustig gewerkt wordt aan de sta tafel. Kinderen die de bewegingsbefoefte hebben vallen hier niet zo op, en worden niet steeds gecorrigeerd. Zit eens rechtop, hand onder je hoofd uit etc.Vorig jaar heb ik ook een cursus reflexintegratie gevolgd. Ook dat is een deel van mijn innovatieplan. Het heeft ook erg veel raakvlakken met bewegend leren, houding, en beheersen van grove en fijne motoriek. Maar daar vertel ik je graag de volgende keer over.

Als je mij vraagt, is je plan geslaagd? Dan antwoord ik met een volmondig JA! Ik gun iedereen een statafel in de klas, alle meesters en juffen, maar zeker alle kinderen!

Manon Megens – BS D’n Heiakker

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

w

Verbinden met %s