Media maken in 360 graden

We leven in een bijzondere tijd. De technologie is zo ver dat het maken en verspreiden van media voor iedereen toegankelijk is geworden. Maar is iedereen die zelf media kan maken ook mediawijs? En hoe kun je zelf op een wijze manier media maken? Mooie vragen waar je samen met kinderen mee aan de slag kunt.

1441288903000_IMG_530929Dankzij het innovatieproject van Jeroen Vrijnsen kunnen we in het Ontdeklab al kennismaken met kansen en mogelijkheden op het gebied VR en AR. Een fascinerende technologie, sterk in opkomst. En een technologie die letterlijk een nieuwe dimensie toevoegt aan de al bestaande media.

Deel 1 van het innovatieplan: Een 360 graden greenscreen

Wat je nog niet of nauwelijks ziet zijn kansen van greenscreen in deze nieuwe 360 graden wereld.

Ik zag zo’n greenscreen wel voor me op het podium van BS de Diamant, maar heb lang niet niet alle technische kennis in huis om het daadwerkelijk te kunnen realiseren. Daardoor ben ik in gesprek geraakt met Geert Bukkems van De Peelpioniers. We werden allebei enorm enthousiast van het idee om in samenwerking zo’n 360 graden greenscreen te ontwikkelen.

IMG-5299.JPG

Het prachtige ronde podium van BS De Diamant leent zich enorm goed voor ons project. Hier wordt langzaam aan het 360 graden greenscreen vormgegeven.

 

Waarom een 360 graden greenscreen?

Doel is om zoveel mogelijk technische skills en talenten van kinderen en jongeren in te zetten. Om hen uit te dagen om hun eigen specifieke talenten in samenwerking met ons en elkaar verder te ontwikkelen.  Het project leent zich daar heel goed voor, want het is (ook voor veel professionals) een nieuw en ingewikkeld werkgebied. We brengen talentvolle jongeren vragen waar ze nog niet over nagedacht hadden. En dat daagt uit.

Hoe dan?

1484226065961Het project krijgt langzaam aan vorm door volgens de cyclus van ontwerpend leren te werken. Van stofkeuze tot belichting, van materiaalkeuze tot editing. Alles is belangrijk en over alles moet nagedacht worden. Waar de een verstand heeft van professioneel editen, is de ander een kei in het goed uitzoeken van de belichting of het op maat maken van de stof.

We komen allerlei obstakels tegen die overwonnen moeten worden. Nadenken, puzzelen en op hèt idee komen om weer verder te kunnen. Dat blijkt echt de charme van het hele verhaal te zijn. Er wordt open scource gewerkt, er komt hulp uit alle hoeken en we leren van elkaar. Dat werkt erg motiverend en zo komen we samen tot oplossingen.

IMG-7514 IMG-7515Dankzij de hulp van een enorm handige ouder op de Diamant zijn we inmiddels al een heel eind opgeschoten met de groene gordijnen rond het podium. Ook kinderen willen spontaan helpen bij het maken van de gordijnen. Van weer andere kinderen krijgen we rekenhulp bij de maatvoeringen van het greenscreen.

De volgende stap is de belichting en het leren greenscreen-editen in Premiere Pro. Heel technisch. Maar ook hier komen we met de hulp van onze jonge talenten wel uit.

Een project in volle gang. En wie mee wil denken en/of werken. Je hulp is van harte welkom!

 

Deel 2 van het innovatieplan: Een leenkist met 10 iPads

Een kist met iPads biedt vele kansen en mogelijkheden op het gebied van eigentijds leren. iPads zijn betrouwbaar, stabiel en vele bruikbare apps werken alleen op IOS. Iedere klas zou beschikking moeten hebben over zo’n kist, maar gezien de hoge kosten van de devices blijkt dit in de dagelijkse schoolpraktijk niet altijd een haalbare kaart te zijn.

Het innovatiefonds heeft budget toegekend om een leenkist met 10 iPADS in te richten. Iedere PRODAS-school kan deze kist reserveren en een tijd in de klas gebruiken. Dit alles in combinatie met innovatieve activiteiten rondom mediawijsheid en media maken vanuit het Ontdeklab.

Vloggen, promotievideo’s maken, apps ontwerpen, infographics maken etc. etc. Het is allemaal mogelijk. De kist is enthousiast ontvangen en is inmiddels volgeboekt tot februari. Wie mailt naar ontdeklab@prodas.nl kan al een reservering maken vanaf februari 2018.

IMG_20170926_111832.jpg Enlight16.JPG             De Pilot-groep van meester Ton verdiept zich met behulp van de leenkisten in het hoe en waarom van filmtechnieken. En ook het kinderpersbureau (mediawijsheidsymposium Asten-Someren) heeft al gebruik gemaakt van de leenkist bij hun onderzoek naar het mediagedrag van de wethouders van Someren en Asten. 

Om het leerkrachten nog wat gemakkelijker te maken om volgens de cyclus van onderzoekend leren te werken zullen er in de komende tijd nog accessoires worden toegevoegd. Deze hebben als doel het gemakkelijker maken van het reflecteren op de zelf gemaakte media van de kinderen.

IL figuur onderzoeken-ontwerpen

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s