Mediaopvoeding; een samenwerking tussen school en ouders

Mediawijsheid staat hoog op de most wanted list van scholen, ook bij stichting Prodas. De urgentie om de invloed van media bespreekbaar te maken met kinderen, collega’s én ouders komt voort uit de sterk gemedialiseerde samenleving waarin we leven. Hoe zorgen we ervoor dat onze kinderen en jongeren bewust, kritisch en actief omgaan met media en de mogelijkheden ervaren zonder de risico’s uit het oog te verliezen?

Door onze media-experts worden workshops gegeven aan de kinderen van de bovenbouw in het Ontdeklab of op locatie. Kinderen zijn opgegroeid in een wereld waarin de smartphone en tablet niet meer weg te denken zijn. Tijdens de workshops bespreken we het ontstaan van social media platforms en de komst van de mobiele telefoons. Ook vertellen kinderen op welke platforms zij actief zijn. Naast WhatsApp, Snapchat en Instagram, blijkt ook de dans- en playbackapp Musical.ly erg populair. De kinderen vertellen elkaar waarom zij actief zijn op een bepaald platform, maar het wordt even stil in de klas als we ook stilstaan bij de gevaren. Wat kun je doen om je privacy te beschermen, wat is sexting en grooming en wat kun je doen als je online gepest wordt?

“Ik heb wel Facebook, maar dat heb ik alleen omdat je dat nodig hebt voor bepaalde spelletjes en apps.”

“Omegle is zo leuk, omdat je dan gaat chatten met iemand die je niet kent.”

Tijdens de opleiding Mediawijsheid aan de Prodas-academie en tijdens een teamscholing werd uitgebreid stilgestaan bij hoe we mediawijsheid vorm kunnen geven in de klas en hoe we onszelf als persoon én als organisatie presenteren in de media. Door hier zelf bewust mee bezig te zijn en ons actief te bewegen in de media, begrijpen we ook hoe kinderen met media omgaan en hoe media hen kan beïnvloeden. Kunnen kinderen reclame in de media herkennen en hoe zorgen we voor een positieve sfeer op social media? We bespreken ook games en gamification, want veel educatieve uitgeverijen zetten in op gamification. Veel scholen bieden Rekentuin, Taalzee of Topomaster aan, een online game waar kinderen veel van leren. Tevens bevorderen games de (Engelse) taalontwikkeling, sociale vaardigheden en probleemoplossend denken, terwijl het risico van verslaving op de loer ligt. Met alle media-experts van de stichting (o.a. de deelnemers van de opleiding) wordt in een intervisiegroep naar samenwerking gezocht en worden mediatrends besproken.

“Mam, waarom mag ik geen GTA spelen? Iedereen in de klas speelt dat…”

De afgelopen periode zijn er door Tessa en Jeroen ouderavonden/workshops over mediawijsheid en social media gegeven op o.a. basisschool D’n Heiakker, Gerardus, het Talent, ’t Rendal en de Zonnebloem. Bij enkele scholen waren daar leerlingen bij, die hun ouders een lesje gaven over een bepaalde app, platform of game. Er was een hoge betrokkenheid bij ouders, die zochten naar tips en afstemming. Kinderen vinden het logisch dat er regels zijn over mediagebruik thuis: waar, wanneer, hoe lang en met wie mogen ze online? Ook bleek dat wij als volwassenen vaak niet het juiste voorbeeldgedrag geven als het gaat om mediagebruik. Dan wordt het lastig om consequent met regels en afspraken om te gaan.

Een leerling vertelt aan ouders dat hij op social media vaak een andere naam gebruikt. “Oh, een nickname dus” is de eerste reactie. Iedereen moet lachen, want de jongen blijkt Nick te heten. 

Door in gesprek te gaan met onze kinderen, maar ook met elkaar, kunnen ouders en school elkaar ondersteunen bij een goede mediaopvoeding. We zijn blij daar een positieve bijdrage aan te kunnen leveren.

Met vriendelijke groet, Tessa van Zadelhoff en Jeroen Vrijnsen.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s