Werken met Office 365 in de klas

“Meester, kan ik mijn Powerpoint presentatie met hyperlinks opslaan in mijn One Drive en dat vervolgens delen met mijn groepje om er samen aan te werken?”

Deze vraag werd mij gesteld door een leerling uit groep 7, nadat we tijdens de les geschiedenis aan de slag zijn gegaan met de toepassingen van Office 365. Of ik antwoord kon geven op deze vraag, laat ik even in het midden. Ik heb de leerling terug gestuurd naar de pc met de opdracht het te gaan onderzoeken. Niet veel later kwam hij terug: “Het is gelukt!”

In het model van de 21st Century Skills (SLO en Kennisnet) staan 4 vaardigheden voor digitale geletterdheid: ICT-basisvaardigheden, mediawijsheid, computational thinking en informatievaardigheden. Door met kinderen te werken binnen de omgeving van Office 365 komen echter veel meer vaardigheden uit het model aan bod, zoals samenwerken, probleem oplossen en communiceren.

Schermafbeelding 2016-02-01 om 12.25.25

In december werd elke medewerker van de stichting geconfronteerd met een nieuwe én vernieuwende manier van werken: Office 365. Een online werkomgeving met bekende tools als Word, Powerpoint, Excel en Outlook maar ook met veel nieuwe tools. Alles is net even anders dan de vertrouwde desktopomgeving, functies zitten op andere plaatsen en het platform verandert bovendien dagelijks. Het sleutelwoord: samenwerken!

Ik besloot als leerkracht om de figuurlijk stoute schoenen aan te trekken en ook met de leerlingen aan de slag te gaan met Office 365. Niet als een extra les, maar geïntegreerd in de zaakvakken en in het bijzonder bij het vak geschiedenis. Nadat de kinderen wisten hoe in te loggen en het verschil tussen e-mail en WhatsApp duidelijk was, heb ik hen instructie gegeven over het gebruik van hun persoonlijke One Drive. Het huiswerk was om vervolgens thuis op zoek te gaan naar informatie over een deelonderwerp van de Tweede Wereldoorlog en dit met elkaar te delen via e-mail, Word of One Note. Zonder verdere instructie over het gebruik ervan; ik was immers benieuwd naar de inventieve oplossingen van de kinderen. One Note bleek al snel een bewerkelijk programma dat slechts door enkele kinderen als ‘handig’ werd ervaren. Maar waar wij als volwassenen vaak eerst het naadje van de kous willen weten, bang dat er iets verkeerd gaat, durven de kinderen wél op knoppen te drukken en leren zo van hun fouten en succeservaringen. Zij deelden de informatie met elkaar via e-mail of ontdekten dat ze elkaar konden uitnodigen om samen een Word-document te bewerken.

In de week daarna hebben de kinderen met hun groepje deze ervaringen uitgewisseld en hebben ze van mij de opdracht gekregen om van alle verzamelde informatie een presentatie te maken. De kinderen hebben op diverse plekken in én buiten het klaslokaal gewerkt met computers, iPads, laptops en een Chromebook. Er zijn kinderen die de tool Forms hebben ingezet; zij ontwierpen een online quiz voor hun klasgenoten waarvan ze real-time de resultaten binnen zagen stromen in duidelijke grafieken. De meeste groepjes kozen ervoor om een presentatie te maken met Powerpoint en gingen aan de slag met teksten, afbeeldingen, maar ook hyperlinks naar filmpjes en websites. Ze ontdekten al snel dat je samen online aan een presentatie kan werken. “Meester, mag je er ook thuis aan werken? En meester, wist je dat je ook kunt chatten als je er samen aan werkt?” Nou, dat wist deze meester niet.

De leerkracht heeft niet langer alle wijsheid in pacht, maar heeft naast het geven van instructie ook de rol van begeleider, regisseur en coach. Ik vind het belangrijk om kinderen vertrouwen te geven en er in te geloven dat kinderen veel leren van elkaars expertise en door met elkaar samen te werken. De betrokkenheid die ik tijdens deze opdracht heb ervaren was enorm. “Meester, kunnen we nog even doorgaan? Moeten we nu al stoppen?”

Door samen met de kinderen resultaat te boeken, maar ook tegen problemen aan te lopen en op zoek te gaan naar een oplossing, leren ook wij nog elke dag. En deze ervaring wilde ik graag, geheel in Office-termen, met jullie “delen“.

Geef een reactie

