Verspellen van onderwijs – Docent Ontwikkel Team

Gisteren hadden we de afsluitende bijeenkomst van het Docent Ontwikkel Team (DOT) van Prodas. In een DOT praten startende en ervaren leerkrachten, aangevuld met PABO-studenten, met elkaar over hoe je mooi onderwijs kunt vormgeven. Laten we vooral niet denken aan wat allemaal niet kan maar samen aan de slag gaan en iets moois ontwikkelen. Vorig jaar ontwikkelde het DOT de inspiratiekaarten ‘Van aardbei tot zebra’ dit jaar zijn we gezamenlijk aan de slag gegaan met het verspellen van onderwijs, ofwel games en gamification in de klas. Gisteren tijdens de laatste bijeenkomst zijn er, in aanwezigheid van onze bestuurders Sjaak Ghielen en Jacqueline Ketelaar, drie prachtige spellen gepresenteerd.

Het eerste spel ‘Natuurlijk bewegen met dierenrijk’ is bedoeld als buitenspeelspel voor de onderbouw. In de kist vind je alle benodigde materialen. Groep 2 heeft prachtige dieren getekend waar geplastificeerde platen van zijn gemaakt. Gooi met de dobbelsteen en gooi de pittenzak het aantal plaatsen vooruit dat de ogen van de dobbelsteen aangeven. Je komt nu bij een dier terecht waar een opdracht bijhoort. Bijvoorbeeld springen als een kikker, tien tellen helemaal stil staan zoals een stokstaartje of aan het klimrek slingeren als een aap. Bij sommige opdrachten hebben de kinderen materialen nodig, die zijn allemaal in de spelkist te vinden.

Het tweede spel is een Engels moordmysterie voor de bovenbouw ‘Where is Jason Belieber? De leerlingen werken in vier teams. Ieder team krijgt een deel van de kaart van Londen plus een vuilniszak met aanwijzingen. Omdat ieder team maar een deel van de aanwijzingen heeft moeten ze samenwerken om een tijdlijn te creëren en erachter te komen wat er is gebeurd. De teams hebben echter ieder ook nog een bijzondere eigenschap.

IMG_1027

Tenslotte hebben we het spel Boerderijk. Een uitdagend rekenspel waarbij leerlingen door rekensommen goed op te lossen dieren voor hun boerderij kunnen kopen. De marktmeester controleert of de som juist is uitgerekend en de bankier keert het geld uit. Als een team tien dieren heeft aangekocht stopt het spel. Welk team heeft op dat moment het meeste geld verdiend?

De teams gaan de spellen nu nog verder klaar maken voor gebruik. Ze worden in klassen uitgeprobeerd, in teams uitgelegd, we gaan er video’s bij maken en er komt een inspiratiemiddag rondom gamification op 5 oktober in Ontdeklab Deurne georganiseerd door het DOT. De definitieve versie van de spelen zijn straks te leen bij Ontdeklab Someren en Ontdeklab Deurne.

Prodas vindt het DOT belangrijk en we willen daarom ook al onze leerkrachten een kans geven om een keer deel te nemen. Ook volgend jaar staat het DOT weer geagendeerd in de Prodas Academie. Schrijf je in en reserveer 5 oktober alvast in je agenda. Het DOT bestond deze keer uit Rian Aarts, Manon Megens, Ralf Boot, Angela van Vlerken, Anne Koolen, Nicole Engelen, José Cuppen, Kristel Berkvens, Susanne Sonnemans, Ine van Bakel, Mieke van den Boogaart, Anne-Marie de la Cousine. Begeleiding door Yves Houben, Mieke Engelbertink en Tessa van Zadelhoff

 

 

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s