Studiereis ITEM – BETT 2015

Inmiddels ligt de studiereis alweer twee weken achter ons, maar de indrukken zijn nog steeds erg vers.
Op woensdag 21 januari was het dan eindelijk zover, op studiereis naar Londen met natuurlijk als hoogtepunt een bezoek aan de Bett.
Nadat we (Tessa van Zadelhoff en Ilse van Houts) op woensdag al vroeg op Eindhoven Airpot stonden om onze vlucht naar Londen te nemen was het inchecken geblazen.

IMG_0133Nog even een foto bij het vliegtuig om naar school te appen, want het voorleesontbijt stond in het teken van reizen. Hoe toepasselijk dat juf Nicole die dag ook echt op reis ging. Na een korte vlucht stonden we op Engelse bodem en konden we onze reis richting het hotel vervolgen.

 

 

 

 

Daar aangekomen konden we eigenlijk meteen aansluiten bij het eerste deel van deze studiereis.

Pedro de Bruyckere gaf een lezing aan alle aanwezigen (allemaal aangesloten bij de studiereis van ITEM). Bijzonder om in Londen te zijn en naar een lezing te luisteren in je eigen taal, omringd door mensen die diezelfde taal spreken.
Pedro is een onderzoeker en pedagoog en verdiept zich al jaren in de leefwereld van jongeren.
Hij sprak ook op de Prodasstudiedag van 2014. Dus een gedeelte van zijn lezing klonk ons niet onbekend in de oren, hij had er echter wel vele actuele elementen aan toegevoegd.
Hij besprak onder andere  enkele hardnekkige mythes over het onderwijs.
Veel technologische vernieuwingen komen als hype binnen. Voorbeeld: tablets zouden het onderwijs veranderen, scholen schaffen in grote getalen tablets aan, maar docenten weten er nog niet precies raad mee. Technologische vernieuwingen krijgen meerwaarde bij een bewust gebruik ervan in de praktijk. Laat je niet gekmaken, maar sta wel open voor de echte meerwaarde.
Discussieer over de vraag hoe technologie het leren echt kan ondersteunen. Hier zijn veel voorbeelden van te geven, zoals gepersonaliseerd leren, gesitueerd leren, samenwerkend leren. Benut leerprincipes die aantoonbaar zijn, zoals:
– Leren kost tijd
– Concentratie is kort (zorg voor korte interactieve instructies, wisselend in werkvorm)                  – Gespreide kort oefening werkt beter dan een lange oefening in een keer
– Voorkennis activeren is essentieel
– Multimedia werkt, maar overbelast geen informatiekanalen (lezen, luisteren en kijken tegelijkertijd lukt)
– Laat leerlingen actief met de stof bezig zijn.
Dit zijn slechts enkele onderdelen van zijn lezing. Samen met een dosis goede Belgische humor wist hij mij weer te inspireren.

Deel 2 van de middag bestond uit een workshop/lezing gegeven door Mette Hauch en Lars Asmussen van de Hellerup Skole in Denemarken. Een nieuwe school die de 21st Century Skills in praktijk brengt. Een groot open gebouw van 3 verdiepingen, per verdieping een bouw. De onderbouw (groep 1, 2 en 3), de middenbouw (groep 4, 5, en 6) en de bovenbouw (groep 7, 8 en 9).
Leerkrachten functioneren als coach, met name in de hogere groepen. Daar wordt les gegeven in blokken van 5 weken, daarna zijn er 2 projectweken. Tijdens die weken staat er iedere keer een andere Skill centraal. Zodat aan het einde van het schooljaar de 7 Skills aan bod zijn gekomen. ICT is geïntegreerd in alle vakken.
In de onderbouw en middenbouw richt men zich op 2 Skills per jaar.
Voor ieder kind is er een digitaal portfolio. In te zien door het kind zelf, de leerkracht en de ouders. De kinderen hebben ook allemaal beschikking over een device, van school of van zichzelf.
Projecten zijn gericht op het “echte leven”. Kinderen geven voorafgaand aan een project aan wat hun sterke en zwakke kanten zijn. Na afloop wordt er door de kinderen zelf geëvalueerd, zowel een zelfevaluatie als een evaluatie van hun teamgenoten. Waardevol, want op deze manier krijgen kinderen eerlijke feedback. Het enthousiasme van de groep luisteraars was groot, want op de vraag na afloop of men een studiereis naar deze school zag zitten werd heel positief gereageerd.

Dag 2, 22 januari:
Vroeg uit de veren want deze dag stond in het teken van scholenbezoeken.
Met een groep van 18 personen gingen we op pad. Als eerste gingen we naar Barclay Primary School.
Een school met 1200 leerlingen in de leeftijd van 3 tot 11 jaar. Van de schoolpopulatie spreekt 70% nauwelijks tot geen Engels op het moment dat ze op school komen. Dat deze school hard aan de weg heeft getimmerd blijkt wel uit het volgende: 7 jaar geleden hoorden ze bij de 5% slechtst scorende scholen van Groot Brittannië, nu horen ze bij de beste 5%. De vijf kernwaarden van de school: Respect – Aspiration – Responsibillity – Kindness – Honesty.
De school wil innovatief zijn. ICT wordt ingezet om het leren te optimaliseren.
De school beschikt over 100 samsung laptops, 100 chromebooks en heel veel tablets. De jongere kinderen werken voornamelijk op tablets.

IMG_0179 IMG_0157

Sinds september 2014 is het Coderen en Programmeren opgenomen in het Curriculum.
Een percentage van de lestijd moet hier dus aan besteed worden. Men mag wel zelf bepalen wat en wanneer men iets aan bod laat komen. Er wordt niet net zoals bij ons met methodes gewerkt, leerkrachten werken zelf aan de hand van het curriculum de lessen uit.
Dat kinderen veel met ICT doen bleek wel toen we een kijkje gingen nemen in de groepen. In iedere groep zag je kinderen met een tablet, laptop, chromebook of vaste pc werken. Het digibord werd ook actief bij de lessen gebruikt. Als duidelijke ondersteuning van de lessen.

’s Middags gingen we naar een andere school, Woodberry Down Community Primary School.
Bij binnenkomst viel meteen op dat er een aantal Apple computers stonden met daarboven een smart-tv. Dat beloofde wat….. Eerst kregen we via een presentatie een aantal zaken/feiten over de school te horen. Ook deze school haalt hoge cijfers, ondanks de taalachterstand waarmee veel kinderen binnenkomen. De school heeft een duidelijke visie: Inspire – Develop – Excite en Achieve.
ICT wordt ingezet om de behoeftes en vorderingen van de kinderen in beeld te brengen.
In de groepen hangt een digibord en de leerkracht heeft een I-pad tot zijn/haar beschikking. Hiermee wordt in de groepen ook gefilmd om zo naderhand weer te kunnen n.a.v. de beelden.
Er is een samenwerking met Apple om zo nog meer uit ICT te halen.

IMG_0210 Na de presentatie mochten we in alle lokalen een kijkje nemen. Wat een verschil met de vorige school. Hier zag je in de groepen nauwelijks tot geen device. Wel was er een computerlokaal waar een twintigtal computers stonden. Helaas was daar op dat moment niemand aan het werk.
Net zoals op de andere school zag je ook hier heel veel visuele ondersteuning, veel pictogrammen/plaatjes met daaronder de woorden. We zagen wel leerkrachten actief gebruik maken van de digiborden en i-pads. Voor mij was het contrast met de ochtendschool wel groot, zeker op ICT-gebied.

Dag 3, 23 januari:
Tevens de laatste dag van deze studiereis. Weer op tijd uit de veren want vandaag gingen we dan echt een bezoek brengen aan de BETT! Aangekomen in het enorme beursgebouw werd je bij binnenkomst al meteen verlekkerd door allerlei leuke snufjes.
We hebben een rondje gemaakt langs alle stands en op veel plekken informatie ingewonnen.
Onder andere bij Ricoh, Prowise en zelf de SteveJobsSchool, hier zijn we beduidend langer geweest.

IMG_0254  IMG_0245

OSMOIMG_0247

Heel foldertjes meegenomen om thuis nog eens rustig te bekijken en her en der wat demo-accounts aan te maken om de software eens te proberen.
Op de beurs zag je enorm veel 3D-printers. Grote, kleine, mobiele, het maakte niet uit. Verder natuurlijk ook veel tablets en touchscreens in allerlei maten.
Dat programmeren en coderen belangrijk wordt bleek uit allerlei stands, veel apps, software waarbij dit centraal staat. Kinderen worden duidelijk uitgedaagd om zelf na te denken, te ontdekken.
Eigenlijk in dit Walhalla van ICT te veel gezien om op te noemen. Voor mijn school heb ik in ieder geval wel wat dingen gezien die ik graag in praktijk zal willen brengen. En verder? Wat zouden een aantal zaken die we op de beurs hebben gezien gaaf zijn voor ons Ontdeklab!

IMG_0259Na een vermoeiende dag op de beurs met het openbaar vervoer terug richting het vliegveld om weer naar Nederland te gaan.
Samen met Tessa van Zadelhoff en Ilse van Houts heb ik 3 heel gezellige, waardevolle en ongelooflijk inspirerende dagen gehad. Een unieke ervaring om deze studiereis me te mogen maken.

 

 

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s