@Studiereis ITEM/BETT 2015

Inmiddels alweer een paar dagen terug op Nederlandse bodem, maar nog steeds onder de indruk. Wat was het interessant, gezellig, leerzaam, inspirerend,… en behoorlijk vermoeiend! Een enorme eer om mee te mogen, om nu mijn ervaring (wel of niet gewenst) met jullie te kunnen delen! 😉

De opkomende zon gezien vanuit het vliegtuig.

 

 

 

 

 

 

Woensdag vroeg uit de veren, op naar Eindhoven Airport. Met gezonde spanning en een leuk reisgezelschap (Nicole Engelen en Tessa van Zadelhoff) richting vliegtuig. Na een uurtje met ons hoofd in de wolken, aangekomen op Engelse bodem. Waar we na een treinreis, metro-ritje en wandeltocht aankwamen in het hotel. Snel inchecken en spullen in de kamer, en aansluiten bij de andere mede-studiereis-genoten, op naar lezing 1.

Pedro de Bruyckere
Pedro, bekend van de PRODAS studiedag 2014, is onderwijskundig onderzoeker, pedagoog, leraar. Een inspirerend verhaal over Het focussen op ‘hoe’ je leert, in plaats van ‘wat’ je leert, aan de hand van 6 principes van leren. Wat werkt?
1. Leren kost tijd, inspanning en motivatie. Je wordt ‘gemiddeld genomen’ pas ergens expert in, na 10.000uur uren oefenen.
2. Concentratie is kort. Presenteren in blokken van 7/8 minuten, om steeds mentaal te resetten. Wisselen in werkvormen. Een goede instructie duurt maximaal 12 minuten.
3. Spreid het oefenen. Heel vaak even is het beste.
4. De grootste invloed op leren is voorkennis. Kapstokken maken. Herkenning is essentieel.
5. Multimedia werkt, maar houd het simpel. Maximaal 5 woorden op 1 slide. Zorg ervoor dat de leerling niet hoeft te lezen, luisteren en kijken tegelijk.
6. Leren heeft nood aan actieve geest. Markeren van tekst werkt niet. Je parkeert dan de informatie maar je onthoudt alleen waar je het parkeerde(markeerde) en vergeet de inhoud. Zelf testen werkt heel effectief. Zelf vragen bedenken, een toets opstellen. Mindmaps werken alleen als je ze zelf maakt.

IMG_8424
Pedro de Bruyckere aan het woord.

Natuurlijk is bovenstaand wat kort door de bocht, en heeft Pedro wat meer (mooie Belgische) woorden gebruikt om alles te verduidelijken. Na Pedro een korte pauze, waarna Nicole en ik mochten luisteren naar twee leerkrachten van de ‘Hellerup skole’ uit Denemarken.
Een ideaal voorbeeld van het gebruik van 21st century skills in de praktijk. De school heeft geen lokalen, een open-plan-school. Alle ruimtes zijn te gebruiken om te leren. Kinderen starten ’s ochtends samen met een korte uitleg en gaan dan uiteen, alleen of in groepjes, om te werken. Dit kan het verwerken zijn van eerder uitgelegde stof, maar vaak ook projectmatig. Altijd met hoge verwachtingen en duidelijke doelen. Ze roepen zelf hulp in van een leerkracht, als ze die nodig hebben. De leerkracht heeft een coachende rol. Kinderen werken op laptops die ze van thuis meenemen, of lenen van school.
Elke 5 weken wordt het lesrooster aangepast op dat wat er speelt/ nodig is.
Oudere leerlingen gaven instructies aan de jongere kinderen.
Leerlingen plaatsen hun werk in hun digitaal portfolio, waar leerkrachten dan hun reactie kunnen geven en ook ouders het werk kunnen bekijken.
Verder zei één leerkracht het erg mooi; juist de kinderen die aandacht vragen door negatief gedrag, moet je vertrouwen en verantwoordelijkheid geven. Dan kun je de meeste groei zien.

En terwijl ik naar de twee lezingen luisterde, besefte ik me steeds opnieuw dat ik in Londen was. Dat ik daar mocht zijn en wat een ervaring. Nu al, op dag 1!

Donderdag al vroeg uit be(tt)d, want we gaan scholen bezoeken.
Ik bezocht de Barclay Primary school.
Een school waar ik me meteen welkom voelde. Leerkrachten die trots waren. Kinderen die ‘gewoon’ met hun taken doorgingen, ondanks 10 bezoekers in hun klas. 1200 leerlingen, in verschillende gebouwen, met centraal een groot speelplein. (Een van de zes pleinen.) Een duidelijke visie, overal zichtbaar in de school.

IMG_8452
Barclay’s 5 ways.

Omdat de kinderen vaak taalzwak zijn bij binnenkomst, besteden ze extra aandacht aan woordenschat. Overal hangen plaatjes en woorden, teksten, opdrachten, doelen. Ik vond het zelf een behoorlijk drukke klasseninrichting, werd er wat onrustig van. De kinderen leken hier overigens helemaal geen last van te hebben; integendeel.
In elke klas werd gewerkt met tablets en laptops. Van 3-jarigen tot de kinderen uit de zesde klas.

IMG_8450
De kleuterklas.

Tot slot kwamen kinderen vertellen over hoe zij het vinden om met ICT te werken. En ook nu zag ik weer trotse gezichten. Van de leerkracht, en van de leerlingen. Ze waren onderdeel van deze school, wilden dat graag aan ons laten zien. Stonden achter de visie, droegen hem uit.

IMG_8448
3-jarigen zelfstandig aan de slag met computers.

Voor wat betreft de BETT op vrijdag; ik sluit me volledig aan bij de blog van Tessa. Het zou geweldig zijn als 21st century skills een nadrukkelijke plek krijgt in het onderwijs. Kinderen moeten kunnen oefenen met programmeren. Niet alleen omdat dit iets is waar ze wellicht later in hun werk mee aan de slag kunnen. Programmeren leert om in stappen vooruit te denken. Om te plannen, oorzaak en gevolg te bedenken. En wat hebben wij geluk met zo’n fantastisch ontdeklab binnen PRODAS!

IMG_8570
Op de foto met Albert.

Bedankt voor deze bijzondere ervaring!
Groetjes Ilse van Houts

Volg Pedro de Bruyckere op Twitter.

Filmpje over de Hellerup Skole in Denemarken.

Website van Barclay Primary School.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s