EBC Studiereis Seattle Microsoft 2014: Toekomst en ICTonderwijsinnovaties

  1. IMG-20141113-WA0008 Inleiding: Microsoft ontwikkelt, verspreidt, licenseert en ondersteunt besturingssystemen en gebruikssoftware voor computers. Het bedrijf werd opgericht door Bill Gates en Paul Allen op 4 april 1975. Huidige CEO is Dhr. Satya Nadella . Microsoft is ’s werelds grootste softwarebedrijf met wereldwijd 47.000 medewerkers. Het hoofdkantoor, Microsoft Seattle Microsoftheeft 270 gebouwen in plm. 750.000 m². Op het terrein zijn verschillende faciliteiten voor de medewerkers zoals een ziekenhuis, sportaccommodaties en 48 restaurants en espressobars. Microsoft staat met de ontwikkelingen dicht bij de gebruikers van hun producten en focust hierbij op onderwijs. APS IT diensten Nederland heeft als overkoepelende organisatie voor het onderwijs een nauwe samenwerking met Microsoft. Zij hebben een gevarieerde groep van 35 deelnemers samengesteld   zowel uit het PO als VO, waaronder bestuurders, directeuren, ICT managers en leerkrachten. Tijdens deze studiereis stellen we ons de vraag hoe innovaties er de komende jaren uitzien tijdens een tweedaagse conferentie bij Microsoft en bij verschillende scholenbezoeken.
  • Executive discussion on education.

Leiden wij onze leerlingen op voor banen van de toekomst? De huidige top drie bij vaardigheden in vacatures is: verbale en schriftelijke communicatie, Office en oog voor detail. Wat de toekomstige vaardigheden zijn kunnen we nog niet inschatten omdat we nog niet exact weten welke beroepen er over tien jaar zijn. We weten wel dat digitale kennis en programmeren er onderdeel van zullen maken, daarom gaan deze onderdeel uitmaken van het huidige curriculum. Leerlingen en studenten leren steeds zelfstandiger met gebruik van internet via allerlei communicatiemiddelen. Omdat vrije tijd en school meer en meer in elkaar overlopen bevragen leerlingen elkaar ook op een natuurlijke manier over educatie: niet al het leren is gepland, ze ontmoeten  mensen die inspireren en leren en verzamelen en delen informatie met games en programmeren. Gegeven is dat leerlingen meer over deze manieren van informatie verzamelen weten dan leraren.20141112_085727

De professionaliseringsmiddelen zoals beschreven in de nieuwe onderwijs CAO van 2014 sluiten hierop aan: een werknemer mag 10 procent van zijn werktijd besteden aan deskundigheidsbevordering. Er is een persoonlijk en collectief ontwikkelingsbudget wat wordt  besteed aan vastgestelde bekwaamheden welke binnen  een persoonlijk ontwikkelplan worden opgenomen. Zo is de leerkracht zelf verantwoordelijk om de juiste skills te ontwikkelen.

  • Communicatie en toekomst:

bij PRODAS zijn alle medewerkers in één PRODAS account gaan werken via het mail gedeelte van Office 365. Onlangs is een start gemaakt met Yammer waar al meer dan 100 collega’s gebruik van maken. Communicatie en delen is sleutelwoord. Hiervoor zijn handige tools beschikbaar zoals Notebook of Delve wat binnen Office 365 alles combineert of het heel eenvoudig te gebruiken Office Mix, een tool om je PowerPoint interactief te maken met film of geluid. Het zien van deze nieuwe mogelijkheden sterkt het vertrouwen dat we met PRODAS de juiste weg zijn ingeslagen om te veranderen en te ontwikkelen. Leraren kunnen hier samenwerken en delen en hun 21st century skills coachend inzetten.

  • Onderwijs vraagt om verandering

In de laatste jaren zijn er veel veranderingen in het onderwijs doorgevoerd, de ene effectiever dan de andere. De grootste en onomkeerbare verandering is momenteel gaande: van ICT als ondersteunende tool naar ICT als essentieel onderdeel van je onderwijs. Deze verandering is soms onbewust het onderwijs binnengekomen. Er zijn tablets, touchscreens en inhoudelijk veel apps en webbased programma’s beschikbaar die ongekende mogelijkheden  hebben. Deze ontwikkelingen vragen van de leerkrachten competenties als digitale kennis en vaardigheden zoals klassenmanagement en coachingsvaardigheid zodat zij de 21st century skills die de leerlingen nodig hebben kunnen coachen en ondersteunen.

  • De zes sleutels tot betrokkenheid

MindstormsIs de lesstof betekenisvol, gepersonaliseerd, is er interactie? Is er onderlinge betrokkenheid tussen de leerling en de leerkracht (relatie)? En kan de leerling laten zien wat hij/ zij kan? Hoe is het met het welbevinden? Dit zijn de vragen leerkrachten zich af. Betekent dit voor een organisatie andere leiderschapscompetenties , leerkrachtcompetenties en strategische plannen? Hoe kan de leerling zijn talent ontdekken en laten zien?

Leerkrachten zijn gewend om zelf keuzes te maken en in deze veranderende maatschappij zijn flexibiliteit èn keuzes maken belangrijk (critical thinking). Leraren leren het liefste nieuwe dingen die direct connectie hebben met de praktijk en vragen zich af hoe de leerlingen beter, prettiger leren. De behoefte om bij te scholen en samen te werken zal vanzelf ontstaan.

Binnen PRODAS zijn al diverse samenwerkingsgroepen die zich op het nieuwe leren en onderzoekend leren richten, bijvoorbeeld het sCoolscience team, Techniek&Ik, H!level op je eigen school, ICT coördinatoren studiegroep, Boeiende Breintjes en binnenkort hopen we op de start van Horen zien en klikken; woordenschatontwikkeling met ICT.

  • 20141113_091540Windows 10 komt eraan!

We hebben niet alleen binnen PRODAS maar wereldwijd een ingrijpende verandering meegemaakt van Windows XP naar Windows 8.1. Komt er nu alweer een nieuwe versie? Windows 10 ziet eruit als een update, een verbetering.

Er zijn op verzoek van gebruikers in Windows 10 aanpassingen gedaan die het gebruiksgemak vergroten zoals scherm delen, makkelijker scrollen door mappenlijsten, nog beter samenwerken en delen, multi tasking waarbij Inking toevoeging is waar het onderwijs op heeft gewacht, niet alleen vanwege de schrijffunctie en het gemak maar vooral vanwege de waarde van het schrijven. Onderzoeken tonen aan dat je zaken die je noteert beter kunt onthouden. BRON; Kennisnet: onderzoek. Wil je al eens kijken hoe Windows 10 werkt: Preview

  • Office 365 en de app store erachter:
  1. Office MIX is een tool welke je PowerPoint interactief maakt. Deze korte video geeft je een beeld. Heel goed te gebruiken bij flipping the classroom en bij quiz met je klas
  2. Sway: multitasken en presenteren met tablet, ook in een korte video te zien
  3. Power BI (business intelligence)voor de Excelgebruikers die overzichten willen maken van meerdere Excelbestanden in 1 sheet. Power BI O& A waarmee men  vragen kunt stellen en antwoorden kan ophalen met query’s in natuurlijke taal.
  • BYOD

Het inrichten van een pilot waarbij leerlingen hun eigen apparaten van thuis meebrengen vraagt een aantal voorwaarden. Allereerst realiseren we ons dat leerlingen van 6  en van 12 jaar andere behoeften hebben. Inhoudelijk worden er keuzes gemaakt voor de onderwijsprogramma’s en leerkrachten worden gecoacht. Bandbreedte, goede Wifi, support, instructie aan de leraren (leerlingen brengen immers Android, Apple, Windows apparaten mee, maar ook oudere apparaten). Scholen maken protocollen, afspraken over verlies en diefstal en defecten. Ze regelen spam, virus en veiligheidsfilters. Het wordt een succes als alle factoren samenwerken. Op BS Den Heiakker gaat binnenkort deze pilot van  start, wachten is op de 2e internetlijn en de technische inrichting. De leraren zijn er klaar voor, de onderwijskundige inhoud is bepaald en dat is het belangrijkste.

  • Schoolbezoek; Forest Ridge girls only school (“giving girls their voice”)20141113_092142

Het is een particuliere school. elke ouder draagt volledig schoolgeld bij van  26.000 dollar en daarnaast hebben alle leerlingen een laptop van 2000 dollar (Helix, hybride van Lenovo). In elke groep zitten max. 15 leerlingen (meisjes). De techniek wordt volledig ondersteunt door een technische dienst en een helpdesk. Wat op deze school direct opvalt is de gastvrijheid en de trots waarmee de directie en elke leraar ons in de klassen ontvangt. Het is een  voorbeeldschool die door Microsoft is aanbevolen vanwege het gebruik van ICT. In alle groepen maakt men gebruik van One Note om opdrachten te delen, leraren geven er huiswerk, controleren de werkstukken van de leerlingen en ieder heeft eigen opslagruimte.  20141113_091540Alle leerlingen hebben een minilaptop met digitale pen die wordt gebruikt om te rekenen en direct op te slaan maar ook om te tekenen. Toepassing in de rekenles gezien. Er is klassikale instructie met individuele uitwerking. PowerPoint is het programma wat bij alle vakken wordt gebruikt.

  • Schoolbezoek: Kent schooldistrict Martin Sortun Elementary (basisschool)

20141114_110209Ook op deze Microsoft voorbeeldschool een zeer warm welkom We werden ontvangen met een transparante presentatie met gegevens van de school, resultaten en inspectierapport. Het betreft namelijk een state school die net zoals in Nederland door de overheid wordt betaald en gecontroleerd. Ze hebben veel materialen en zoals we bij PRODAS hebben; een Ontdeklab. Er werd geprogrammeerd, gewerkt met Mindstorms en leerlingen werken samen met techniek.

  • Adviezen van ICT aan:

Bestuurders:

  • Ict professionalisering op de meerjaren agenda zetten
  • Faciliteren; ict taken van de school ict-ers omschrijven en tijd vrijmaken20141114_150643
  • Beleidsplannen uitvoeren en controleren en opvolgen
  • ICT is bedrijfskritisch procesdenken
  • Keuzes maken! (digital ink, notebook for teachers, devices etc.)

Schoolleiders:

  • Personeel arrangeren, zelfredzaamheid van de leerkrachten stimuleren/ faciliteren/ delegeren
  • Geen pilots om de pilots (maar met plan, start en einddatum)

Leerkrachten:

  • Zelfredzaamheid op gebied van ICT; vaardigheden ontwikkelen
  • Engaged teachers <> engaged students
  • Leren DELEN met elkaar, durf te leren en los te laten, content maken die leerlingen in eigen tijd ook aan kunnen

++++++++++++++++++++++++++++++++++++

  • 2014-11-15 08.52.44
  • Seattle in de staat Washington  

Helaas was er erg weinig tijd om de stad Seattle te bekijken (een halve dag). Onze groep heeft The Needle bezichtigd bij uitzonderlijk helder weer, daarna de beroemde vismarkt en de filmpjes die  vaak door coaches worden gebruikt waren er herkenbaar: elke vishandelaar maakt een show van zijn verkoop en straalt plezier en betrokkenheid uit, zowel naar collega’s als naar klanten.

Het was een interessante studiereis waarbij we met de 35 deelnemers vooral over onderwijs hebben gesproken. Een club van betrokken onderwijsmensen met dezelfde passie maar ook met dezelfde zorgen. De organisatie en coaching door APS IT diensten heeft ertoe bijgedragen dat er over toekomst en ict op beleidsniveau is nagedacht en dat lijnen voor de toekomst gezet kunnen gaan worden. Bij PRODAS hebben we een start gemaakt met een aantal ontwikkelingen tegelijk. Er zal begeleiding en scholing nodig zijn omdat de leerkrachten graag ontwikkelen in het belang van de leerlingen. Ook al hebben we nu zoveel veranderingen tegelijk ingezet,  door samenwerking en oplossingsgericht werken wordt men sterker. Our frogs are already jumping because the platform was burning. We realiseren ons natuurlijk wel dat er nog hulp en borging nodig is voordat de volgende stappen kunnen worden genomen.

Hartelijk dank aan de collega deelnemers en aan APS IT diensten, Prowise en Stichting PRODAS die deze reis mede mogelijk hebben gemaakt.

.20141113_151508

Advertenties

2 Comments Voeg uw reactie toe

  1. Marjolein schreef:

    Mooi verwoord Mieke.
    Het was een top-ervaring. Ik bruis van de energie en sta te popelen om zaken in gang te kunnen gaan zetten….. En wat hebben we gelachen 🙂

  2. Wat een mooi verslag! Bedankt voor het delen….wat een onvergetelijke ervaring!

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s