Presentaties samenwerking Pabo De Kempel en Prodas21

Binnen de PRODAS scholen zijn er regelmatig stagiaires vanuit Pabo de Kempel in Helmond aan het werk. Reden voor Mieke en Tessa om namens PRODAS contact te zoeken voor een samenwerking op onderwijsinhoudelijk gebied. In mei 2013 is er samen met docent Frank Coenders van de Kempel een traject afgesproken. 28 vierdejaars studenten die de minor leren en ict volgen kregen de opdracht om een leerarrangement voor PRODAS te ontwerpen. Een eerste stap was het inventarisatie van mogelijke onderwerpen bij de directeuren van onze 26 basisscholen. Deze onderwerpen en een format zijn besproken met de Pabo. In september zijn de studenten gestart met de opdracht waarvoor zij 45 studie-uren kregen. In november 2013 heeft Tessa spreekuur gehouden waar de studenten hun eerste opzet voor konden leggen en eventueel vragen konden stellen. In december hebben de studenten hun tussenproducten voorgelegd aan Mieke en Tessa waarop zij vervolgens feedback hebben gekregen. Op 31 januari moesten alle opdrachten ingeleverd zijn waarna de vijf beste voorstellen geselecteerd zijn om te presenteren in het Ontdeklab van Prodas21.

De vijf genomineerden waren:

Sophie en Brigit – Flipping the classroom

DSC_3680

Hilde en Simone – Programmeren met de BeeBot

DSC_3692

Willeke en Astrid – PRODAS digitale lesideeënbox

DSC_3696

Femke en Menno – Flipping the classroom

DSC_3701

Marieke en Monique – Devices in de klas, Early English met Owlie

DSC_3712

De jury bestaande uit Sjaak Ghielen (raad van bestuur stichting PRODAS), Diny Reiling (directeur basisschool De Diamant Someren) en Anne-Marie de la Cousine (leerkracht en ictcoördinator BS Sint Jozef in Someren-Heide) stond voor een zware opgave. De kwaliteit van de presentaties en de gemaakte arrangementen was erg hoog. De jury en de overige aanwezigen waren onder de indruk maar spraken ook hun zorg uit over de kloof die hier en daar dreigt te ontstaan tussen de huidige mogelijkheden van technologie binnen het onderwijs en wat daarvan al concreet binnen de scholen is terug te vinden. Pabostudenten kunnen een belangrijke rol vervullen om innovatie binnen hun stageschool een plekje te geven, maar ook wanneer zij volgend schooljaar als startende leerkrachten op een basisschool aan de slag gaan kunnen zij zorgen voor nieuwe inzichten. De winnende presentatie was die van Femke Lepoutre en Menno Hovens omdat deze volgens de jury de meeste leerkrachten zou aanspreken en direct praktisch inzetbaar was binnen de basisscholen. Femke en Menno ontvingen van de stichting PRODAS ieder een Microsoft Surface RT tablet. Het is de intentie om deze samenwerking tussen stichting PRODAS en Pabo de Kempel een vervolg te geven.

Ben je benieuwd naar de overige projecten? Je vindt ze hieronder:

Anne en Iris – Sociale media in het onderwijs

Madelon en Elke – Fantastische websites voor het basisonderwijs

Linda en Jeroen – Lessenserie Bloggen

Maya en Laura – 21st century skills

Marian en Nienke – Sociale media in het onderwijs

Nikki, Colinda en Rowie – Devices in de klas

Advertenties

One Comment Voeg uw reactie toe

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s