Studiereis Bett 2014 Londen

Van woensdag 22 t/m vrijdag 24 januari mochten Anne-marie (van basisschool St. Jozef), Ton (van basisschool Het Lover) en ik (Jeroen, van basisschool St. Willibrordus Deurne) mee met de projectleiders van Prodas21 Mieke en Tessa naar Londen. Een geweldige ervaring, waar we veel gezien en geleerd hebben. Na alweer een week op Nederlandse bodem, hierbij een verslag van onze studiereis.

Op woensdag 22 januari vertrokken we in alle vroegte naar Eindhoven Airport, waar het vliegtuig klaar stond om ons in amper een uur naar Engeland te brengen. Na een rit met de trein stonden we even na tienen Greenwich Mean Time op Liverpool Street Station, in hartje Londen en vervolgden we onze weg, met koffer en al (opmerkelijk hoeveel je mee mag nemen als handbagage), naar het terrein van de Bett-beurs. Een enorme hal vol mogelijkheden om ICT in het onderwijs toe te passen, waar wereldmerken als Google, Apple en Samsung hun stand hadden, maar ook met Nederlandse bedrijven, waaronder Prowise en Symbaloo. Heel veel inspiratie en mogelijkheden voor nu en de nabije toekomst (en interessante hebbedingetjes voor in het Prodas21 Ontdeklab).

IMG_0940

Na een bezoek aan de Bett, namen we de Tube naar de andere kant van de stad (ruim drie kwartier in de metro), op zoek naar ons hotel in de wijk Kensington. Daar gaf om 16.00u gastspreker Tim Rylands (www.timrylands.com) op typisch Britse wijze een lezing over hoe ICT op een hele praktische manier ons onderwijs kan verrijken en hoe simpele (veelal kosteloze) toepassingen van websites/apps kunnen worden ingezet in onze dagelijkse onderwijspraktijk. In de 21e eeuw moeten de kinderen (en wij als leerkrachten) vooral leren om creatief en innovatief gebruik te maken van deze mogelijkheden!

Donderdagochtend brachten Tessa en ik, na een heerlijk Engels ontbijt, een bezoek aan Carpenters Primary School. Een school waar zo’n 80% van de kinderen Engels niet als eerste taal had, waar ‘behaviour management’ als rode draad in de school zichtbaar was en waar men vol passie voor het vak te werk ging. Een gebouw van noodlokalen, erg kleurrijk en vol ingericht; een heleboel prikkels voor de kinderen… Na een rondleiding brachten we een bezoek aan een bovenbouwgroep, waar na een klassikale rekeninstructie (met een hoge betrokkenheid door veel interactie) de kinderen aan de slag gingen om concrete dingen in het lokaal op te meten (jaja, ook de juf moest eraan geloven). Halverwege de ochtend begaven alle groepen zich naar de centrale hal, waar één van de groepen een presentatie verzorgde. Opvallend was hoe de kinderen, keurig in schooluniform, met een ijzeren discipline luisterden naar de voordracht van de middenbouwgroep, waarbij ogenschijnlijk kleine prestaties van kinderen werden beloond met een daverend applaus.

IMG_0980 IMG_0989

Na de lunch bezochten we, niet ver van de vorige school maar desondanks moeilijk te vinden, School21, waar Primary en Secundary school in één gebouw verenigd waren. Een ambitieus project, opgericht in 2012 en gesteund door de regering. Doelgericht leren, met veel aandacht voor taal (lezen/spreken/schrijven) en (wederom) creatieve oplossingen met ICT, zoals projecten met videobewerking en een e-portfolio van elk kind in blogvorm. De school was weliswaar nog in ontwikkeling (er waren slechts enkele klaslokalen in gebruik), maar het concept was veelbelovend (Thinking outside the box). Aan het einde van de middag vertrokken Tessa en ik naar het centrum, waar we onder de Big Ben een filmpje opnamen voor de kinderen uit mijn groep 8 en dit via Youtube deelden. Na een gezellige avond in de stad, gingen we pas laat terug naar het hotel.

Op vrijdag brachten we wederom een bezoek aan de Bett-beurs, waar we onder andere een rondleiding kregen bij Microsoft. In de middag nog even de stad in en weer op tijd met de metro en de trein naar het vliegveld, waar ik (heerlijk, overal wifi) een videobericht ontving van de kinderen uit groep 8 die ons een goede terugreis wensten. En toen we daar, helemaal uitgeput van deze geweldige ervaring, in die treincoupé zaten, bedacht ik me dat dit korte videobericht was waar het om gaat: kinderen de kansen van de technologische ontwikkelingen laten ervaren en ICT als middel inzetten om bepaalde onderwijsdoelen te bereiken!

Bedankt voor deze leerzame ervaring!

Jeroen Vrijnsen, leerkracht/ICT-coördinator basisschool St. Willibrordus Deurne

IMG_0996

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s