Exova in de praktijk

Jan Hendricks, eerder grondlegger van het Leonardo-onderwijs, werkt momenteel met zijn team aan de ontwikkeling van Exova. Exova staat voor Excellent Onderwijs Voor Allen en is ontstaan uit het feit dat Jan vond dat het Leonardoconcept eigenlijk niet enkel voor meer begaafde maar voor alle leerlingen toegankelijk zou moeten zijn. Exova gaat uit van doorlopende (digitale) leerlijnen die ervoor zorgen dat iedere leerling een onderwijsaanbod op maat krijgt. Het eigenaarschap van het leren ligt hierdoor bij de leerling. De leerkracht is als coach ofwel friendly mediator altijd aanwezig om te helpen indien nodig.

Schermafbeelding 2013-06-25 om 13.55.59

Exova bestaat uit de onderdelen Math2.0 (rekenen en wiskunde), T-world (wereldorientatie en de kerndoelen 1 t/m 8 Nederlandse taal) en Code-26 (de overige kerndoelen taal). Leerlingen hebben digitaal inzicht in de leerlijn en het punt waar zij zich in hun ontwikkeling op die leerlijn bevinden. Vervolgens krijgen ze een aantal mogelijkheden aangeboden om met dit leerdoel aan de slag te gaan. Er wordt samengewerkt met Cedicu voor informatieve instructievideo’s en Rekentuin om het automatiseren van de hoofdbewerkingen rekenen te oefenen. Math2.0 is al op diverse scholen in gebruik, T-world komt in augustus beschikbaar en eind 2014 is ook Code-26 beschikbaar.

Omdat in het schooljaar 2013-2014 een aantal PRODAS-scholen het werken met Exova gaat verkennen hebben we met een aantal mensen een bezoek gebracht aan basisschool Mgr Bekkers in ‘s-Hertogenbosch. We waren te gast in unit 3 bij juf Angela. Wat opviel was de rust die er in de klas was. De kinderen waren allemaal druk bezig met het inplannen van hun werk op een taakformulier. Daarna gaven ze op het planbord aan waarmee ze eerst aan de slag wilden gaan. Naast digitaal materiaal werd er gewerkt met werkbladen en concreet rekenmateriaal. De leerlingen wisten goed te verwoorden welke leerdoelen ze nog moesten oefenen. De scheidingsplanken op de tafel vinden de leerlingen prettig wanneer ze zich op bepaalde taken willen concentreren. Klasgenoten weten dan dat ze deze leerlingen niet moeten storen. In het nagesprek met de leerkracht en de directeur van de school, Brigit van Rossum, wordt duidelijk dat het belangrijk is dat de leerlingen zelf eigenaarschap hebben over hun leerproces. De leerkracht werkt met de groep op basis van vertrouwen. Dit brengt rust in de klas en vermindert ordeproblemen. Toetsen gebeurt alleen via de LVS-toetsen van Cito. De leerkracht begeleidt en geeft instructie op maat.

Onderstaande YouTube video geeft een goed beeld van hoe er in unit 3 gewerkt wordt.


 

 Met veel dank aan Angela en Brigit en alle kinderen van unit 3 BS Mgr Bekkers in ‘s-Hertogenbosch voor de gastvrije ontvangst.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s