What’s in a game?

on

“In de klas gamen? Ben je gek geworden?” “Gamen… dat hoort niet in de klas!”

Dit zouden zomaar wat uitspraken kunnen zijn als je over gamen in de klas begint. Goed, het lijkt of een spel spelen alleen maar voor je plezier is, maar is dat ook werkelijk zo?

Als ik het boek “It’s all in de games” van Herm Kisjes en Erno Mijland lees, ben ik er niet zo zeker meer van. Zeg nou zelf… Computerspelletjes zijn niet meer weg te denken in het huidige leven. Je ziet ze overal: op televisie, de computer, op je smartphone en natuurlijk ook de Wii of de Nintendo. (Die laatste heeft mijn dochter overigens pas nog opgediept uit haar kast en ze vindt het weer leuk om ermee aan de slag te zijn…)

Herm en Erno hebben in hun boek  het gamen van twee kanten belicht: Gamen is geweldig en Gamen geeft problemen.

Het komt nog weinig voor om games in te zetten in de klas. Oorzaken zouden kunnen zijn dat er onvoldoende voorzieningen zijn, maar ook hoe je een leerling moet begeleiden op dat gebied en leren ze dan sneller en beter dan via de “normale” weg. Het is echter de wereld van de kinderen en als ze daar gemotiveerd zijn om problemen op te lossen, te puzzelen, te leren, dan is het zeker de moeite waard om te onderzoeken of het ook in jouw klaslokaal een plaats zou kunnen krijgen. Het mooie is dat een kind niet (altijd) in de gaten heeft dat het aan het leren is.

De leerkracht blijft een belangrijke factor binnen dit geheel. Je kunt de leerlingen niet aan hun lot overlaten. Ze hebben instructie, ondersteuning en evaluatie nodig. Gebruik de kinderen als ervaringsdeskundigen, wissel ervaringen uit, experimenteer…

Een ander voordeel kan het sociale aspect zijn: gamers doen nieuwe vriendschappen op in binnen- en buitenland,  spelen samen (teamplay),  discussiëren samen over de aanpak, wisselen kennis uit en nog veel meer.

Nog leuker dan het spelen van games kan zijn om zelf games door de leerlingen te laten maken (en elkaars game te laten spelen). Met GameMaker of Gamestudio kunnen ze daarmee aan de slag. Als kinderen zelf een game maken, komen er allerlei vaardigheden aan bod.  Ze worden uitgedaagd om het zo aantrekkelijk mogelijk te maken voor hun spelers (grafisch en visueel), maar ook om na te denken over hoe een spel moet worden opgebouwd bijvoorbeeld.

Als er voordelen zijn, zijn er ook nadelen.

Voorbeelden hiervan zijn:

  • Begeleiden is niet gemakkelijk, zeker als je niet bent opgegroeid met de “gamecultuur”.
  • overmatig gamen/gameverslaving
  • kosten (gamen kost geld. Denk daarbij aan snelle(re) computer, abonnement op bepaalde games, software).

Ook hierover valt ontzettend veel te vertellen.  In het bovengenoemde boek komt dit allemaal aan bod.  Een aanrader om te lezen dus.

Rian Aarts

P.S. Niet alleen in het onderwijs kunnen games worden ingezet. Ook de gezondheidszorg in onze regio laat zich niet onbetuigd. 

full8488432

It’s all in the games.

Herm Kisjes en Erno Mijland

ISBN 978-94-90484-01-9

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s